Dwunasta synów Jakuba, czyli Iszraela, trzymało się razem, tworząc jeden naród, który jednak składał się z dwunastu spokrewnionych pokoleń. Właśnie ów naród okazał się szczególnym ,,nasieniem,, którym doznało utrapień przepowiedzianych przez Boga przy zawieraniu z Abrahamem przymierza co do objęcia w posiadanie Ziemi Obiecanej. Jak do tego doszło?
W okresie głodu, której w tej okolicy panował przez siedem lat, dzięki Bogu Jakub przeniósł się razem ze swymi dziećmi i ich rodzinami do obcej ziemi egipskiej. Jedenasty syn Jakuba, Józef, był wówczas w Egipcie ministrem do spraw wyżywienia. Jakub (Iszrael) umarł tam, wypowiedziawszy przedtem proroctwo o swych synach. Gdy przyszła kolej na czwartego syna Judę, Jakub wypowiedział następujące proroctwo odnoszące się do władzy Królestwa:
„10 Nie zabraknie wodza z Judy, przewodnika z jego lędźwi, aż przyjdą wydarzenia dla niego odłożone; on oczekiwaniem narodów!”! – Ks. Rodzaju 49: 1-27 LXX
O końcowych słowach Jakuba prorok Mojżesz napisał:
„28 Wszyscy ci - to dwanaście szczepów izraelskich, oraz to, co do nich powiedział ich ojciec, wygłaszając do każdego z nich stosowne błogosławieństwo, gdy im błogosławił”. – Ks. Rodzaju 49: 28 BT
Liczebność dwunastu pokoleń Iszraela, które się osiedliły w egipskiej prowincji Gesem, stale wzrastała. Zaniepokoiło to rząd egipski. Podjęto kroki zmierzające do zahamowania tego wzrostu, a w końcu wydano dekret, na mocy którego każdy przychodzący na świat chłopiec miał być wrzucony do Nilu, żeby w ten sposób wyginali wszyscy przyszli ojcowie.
Spadło na nich wielkie utrapienie zapowiedziane przez Boga w 1 Mojżeszowej 15: „13 I wtedy to Pan rzekł do Abrama: «Wiedz o tym dobrze, iż twoi potomkowie będą przebywać jako przybysze w kraju, który nie będzie ich krajem, i przez czterysta lat będą tam ciemiężeni jako niewolnicy;” BT
W tym czasie w pokoleniu Lewiego urodził się Mojżesz. Uniknął on śmieci w rzece Nilu i został wychowany na dworze króla egipskiego, ponieważ jednak stanął w obronie swego uciśnionego ludu, musiał się ratować ucieczką z Egiptu. Kiedy pasł owce teścia u podnóża góry Horeb w Arabii, Bóg wybrał go, aby wywiódł z Egiptu trzymany w niewoli lud Iszraelski i aby go wyprowadził, do Ziemi Obiecanej.
Co Mojżesz miał powiedzieć, gdyby Iszraelici w Egipcie zapytali go, kto go do nich posłał?
„15 Mówił dalej Bóg do Mojżesza: «Tak powiesz Izraelitom: "JESTEM, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia”. – 2 Mojżeszowa 3: 13-16BT
Faraon, król Egiptu, dziesięć razy odrzucił przedstawiane mu przez Mojżesza i jego brata Aarona żądanie Boga JHWH, żeby wypuścił z niewoli dwanaście pokoleń Iszraela i pozwolił im wyjść z Egiptu, umożliwiając im oddawanie czci ich Bogu JHWH i służenie Mu. (Ks. Wyjścia 7: 26)
Po dziesiątej odmowie na cały Egipt spadła dziesiąta plaga: śmierć wszystkich pierworodnych z ludzi i zwierząt.
Plaga ominęła pierworodnych Iszraelitów, ponieważ czternastego dnia Abib (Pierwotnie używano nazwy starożytnej z hebrajskiego, a miesiąca nisan brzmiała Abib, czyli 'kłosy'(ziarna) (Wj 13:4).) każdy mężczyzna będący głową rodziny zabił baranka paschalnego i oznaczył jego krwią odrzwia i jego próg i ponieważ wszyscy pozostali tej nocy w domach, jedząc pieczonego baranka z przaśnym chlebem i gorzkimi ziołami. (Ks. Wyjścia 12: 1- 35)
Pod naciskiem Egipcjan przerażony i załamany psychicznie faraon jeszcze tej nocy kazał Iszraelitom opuścić kraj. Udali się więc w drogę. Jest rzeczą godną uwagi, że akurat wtedy upłynęło czterysta czterdzieści lat od czasu, gdy ich wierny przodek Abraham usłuchał Boga i przeprawił się przez rzekę Eufrat, aby wyjść do Ziemi Obiecanej. - Ks. Wyjścia 3: 1-22; 4: 1-29; 5: 1-29; 5: 1-23; 6: 1-30; 7: 1-29; 8: 1-28; 9: 1-35; 10: 1-29; 11: 1-10;
Stanisław sługa Pana Jeszu
CDN 4 i ostatnia.
4 komentarze
Dziękuję Stanisławie za ciekawy tekst, pobudził mnie do myślenia w dwóch punktach:
1) Jak rozumieć “Nie zabraknie wodza z Judy”?,
2) “JESTEM, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia”
Oba cytaty rodzą ciekawe myśli, warto zastanowić się nad ich głębszym sensem.
Jeszcze raz dziękuję.
Dziękuję za przypomnienie dziejów Israela
Cala saga rodu Abrahama jest niezwykle ciekawa i napewno jej poznanie ma kluczowe znaczenie w zrozumieniu planu Bozego wzgledem ludzkosci. Dziekujemy bracie Stanislawie za ciezka prace na chwale Boga Ojca i Jego Syna Jeszu Pomazanca.
Bardzo i ciekawy artykuł przypominający historyczne dzieje potomków Jakuba . Dużo szczegółowych informacji popartych cytatami . Dzięki za pracę jaką dla nas wykonujesz bracie Stanisławie