- Co jest więc przewagą Judejczyka? Albo jaki pożytek z obrzezania?
- Wielki pod każdym względem. Przede wszystkim ten, że im zostały powierzone słowa (wypowiedzi) Boże.
- Cóż bowiem, jeśli niektórzy nie uwierzyli? Czyż ich niewiara zniweczy wiarę Boga?
- Z pewnością nie! Wszak Bóg jest wierny, a każdy człowiek jest kłamcą, jak napisano: Abyś się okazał sprawiedliwym w słowach swoich i zwyciężył, gdy będziesz sądzony.
- Jeśli bowiem nasza nieprawość uwydatnia sprawiedliwość Bożą, to cóż powiemy? Czyż Bóg jest niesprawiedliwy, który okazuje gniew? Po ludzku mówię.
- Z pewnością nie! Bo jak Bóg ma sądzić ten świat?
- Jeśli bowiem prawda Boża przez moje kłamstwo obfitowała ku jego chwale, czemuż jeszcze i ja jestem sądzony jako grzesznik?
- I czy nie tak nas obrażają i nie tak nas pomawiają, że my mówimy: Czyńmy to, co złe, aby przyszło to, co dobre? Wyrok na takich jest słuszny.
- Cóż więc? Przewyższamy ich? Wcale nie! Albowiem już przedtem obwiniliśmy Judejczyków i Greków o to, że wszyscy są pod wpływem grzechu,
- jak napisano: Nie ma ani jednego sprawiedliwego,
- nie ma, kto by rozumiał, nie ma, kto by szukał Boga;
- wszyscy zboczyli, razem stali się nieużytecznymi, nie ma, kto by czynił dobrze, nie ma ani jednego.
- Grobem otwartym jest ich gardło, językami swoimi knują zdradę, jad żmij pod ich wargami;
- usta ich są pełne przekleństwa i gorzkości;
- nogi ich są skore do rozlewu krwi,
- spustoszenie i nędza na ich drogach,
- a drogi pokoju nie poznali.
- Nie ma bojaźni Bożej przed ich oczami.
- A wiemy, że cokolwiek prawo(zakon) mówi, mówi do tych, którzy są pod wpływem prawa(zakonu), aby wszelkie usta były zamknięte i aby świat cały podlegał sądowi Bożemu.
- Dlatego z uczynków prawa(zakonu) nie będzie usprawiedliwiony przed nim żaden człowiek, gdyż przez prawo(zakon) jest poznanie grzechu.
- Ale teraz niezależnie od prawa(zakonu) objawiona została sprawiedliwość Boża, o której świadczą prawo(zakon) i prorocy,
- i to sprawiedliwość Boża przez wiarę w Jeszu Chrystusa dla wszystkich wierzących. Nie ma bowiem różnicy,
- gdyż wszyscy zgrzeszyli i brak im chwały Bożej,
- i są usprawiedliwieni darmo, z łaski Jego, przez odkupienie w Chrystusie Jeszu,
- którego Bóg ustanowił przebłaganiem przez wiarę, w Jego krwi, dla okazania swojej sprawiedliwości przez odpuszczenie popełnionych wcześniej grzechów,
- dla okazania sprawiedliwości swojej w teraźniejszym czasie, aby On sam był sprawiedliwym i usprawiedliwiającym tego, który wierzy w Jeszu.
- Gdzież więc chluba twoja? Wykluczona! Przez jakie prawo( zakon)? Uczynków? Bynajmniej, lecz przez prawo(zakon) wiary.
- Uważamy bowiem, że człowiek bywa usprawiedliwiony przez wiarę, niezależnie od uczynków prawa(zakonu).
- Czy Bóg jest Bogiem tylko Judejczyków? Czy nie narodów(pogan) także? Tak jest, i narodów(pogan),
- albowiem jeden jest Bóg, który usprawiedliwi obrzezanych na podstawie wiary, a nieobrzezanych przez wiarę.
- Czy więc przez tę wiarę unieważniamy prawo(zakon)? W żadnym razie — lecz prawo(zakon) utwierdzamy.
Brak komentarzy