- Zapoznaję was zaś, bracia, ewangelią, którą wam zwiastowałem, którą też przyjęliście i w której trwacie,
- i przez którą zbawieni jesteście, jeśli ją tylko zachowujecie tak, jak wam ją zwiastowałem, chyba że próżno uwierzyliście.
- Najpierw bowiem podałem wam to, co i ja przejąłem, że Chrystus umarł za grzechy nasze według Pism
- i że został pogrzebany, i że dnia trzeciego został z martwych wzbudzony według Pism,
- i że ukazał się Kefasowi, potem dwunastu;
- potem ukazał się więcej niż pięciuset braciom naraz, z których większość dotychczas żyje, niektórzy zaś zasnęli;
- potem ukazał się Jakubowi, następnie wszystkim apostołom;
- a w końcu po wszystkich ukazał się i mnie jako poronionemu płodowi.
- Ja bowiem jestem najmniejszym z apostołów i nie jestem godzien nazywać się apostołem, gdyż prześladowałem zgromadzenie(zbór, kościół) Boga.
- Lecz z łaski Boga jestem tym, czym jestem, a Jego łaska względem mnie nie okazała się próżna(pusta), ale pracowałem więcej od nich wszystkich, jednak nie ja, lecz łaska Boga, która [jest] ze mną.
- Czy więc ja, czy oni, to samo opowiadamy, i tak uwierzyliście.
- A jeśli się o Chrystusie opowiada, że został z martwych wzbudzony, jakże mogą mówić niektórzy między wami, że zmartwychwstania nie ma?
- Bo jeśli nie ma zmartwychwstania, to i Chrystus nie został wzbudzony;
- a jeśli Chrystus nie został wzbudzony, to daremne(puste) jest nasze poselstwo o daremna jest wasza wiara;
- okazuje się bowiem, żeśmy byli fałszywymi świadkami Boga, skoro umarli nie zmartwychwstają, przeciwko Bogu świadczyliśmy, że z martwych wzbudził Chrystusa.
- Jeśli bowiem umarli nie bywają wzbudzeni, to i Chrystus nie został wzbudzony;
- a jeśli Chrystus nie został wzbudzony, daremna(prózna) jest wiara wasza; jesteście jeszcze w swoich grzechach.
- Zatem i ci, którzy zasnęli w Chrystusie, poginęli.
- Jeśli tylko w tym życiu pokładamy nadzieję w Chrystusie, jesteśmy ze wszystkich ludzi najbardziej pożałowania godni.
- A jednak Chrystus został wzbudzony z martwych i jest pierwszym(pierwociną)plonem tych, którzy zasnęli.
- Skoro bowiem śmierć [przyszła] przez człowieka, przez człowieka [przyszło] też zmartwychwstanie umarłych.
- Albowiem jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy zostaną ożywieni.
- A każdy w swoim porządku: jako pierwszy Chrystus, potem ci, którzy są Chrystusowi w czasie jego przyjścia,
- potem nastanie koniec, gdy odda władzę królewską Bogu Ojcu, gdy zniszczy wszelką zwierzchność oraz wszelką władzę i moc.
- Bo On musi królować, dopóki nie położy wszystkich nieprzyjaciół(wrogów) pod stopy swoje.
- A jako ostatni wróg zniszczona będzie śmierć.
- Wszystko bowiem poddał pod stopy Jego. Gdy zaś mówi, że wszystko zostało poddane, rozumie się, że oprócz tego, który mu wszystko poddał.
- A gdy mu wszystko zostanie poddane, wtedy też i sam Syn będzie poddany temu, który mu poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkim.
- Cóż więc uczynią ci, którzy się dają zanurzyć za umarłych? Jeżeli umarli w ogóle nie bywają wzbudzeni, to po cóż się dają zanurzyć za nich?
- Po cóż i my każdej godziny narażamy się na niebezpieczeństwo?
- Codziennie umieram, bracia, (zapewniam) na waszą chlubę, którą mam w Chrystusie Jeszu, naszym Panu.
- Jeśli ja na sposób ludzki walczyłem z dzikimi zwierzętami w Efezie, jaki z tego dla mnie pożytek? Jeśli umarli nie bywają wzbudzeni, jedzmy i pijmy, bo jutro pomrzemy.
- Nie dawajcie się zwodzić; złe rozmowy psują dobre obyczaje.
- Opamiętajcie się nareszcie i nie grzeszcie; albowiem niektórzy nie znają Boga; dla zawstydzenia waszego to mówię.
- Ale powie ktoś: Jak bywają wzbudzeni umarli? I w jakim ciele przychodzą?
- Niemądry! To, co siejesz, nie ożyje, jeśli nie umrze.
- A to, co siejesz, nie jest przecież tym ciałem, które ma powstać, lecz gołe ziarno, może pszenicznym, a może jakimś innym;
- ale Bóg daje mu ciało, jakie chce, a każdemu z nasion właściwe jemu ciało.
- Nie każde ciało jest jednakowe, bo inne jest ciało ludzkie, a inne zwierząt, jeszcze inne ciało ptaków, a inne ryb.
- Są też ciała niebiańskie i ciała ziemskie, lecz inna jest chwała [ciał] niebiańskich, a inna ziemskich.
- Inny blask słońca, a inny blask księżyca, i inny blask gwiazd; bo gwiazda od gwiazdy różni się jasnością.
- Tak też jest ze zmartwychwstaniem. Co się sieje jako skażone, bywa wzbudzone nieskażone;
- sieje się w niesławie, bywa wzbudzone w chwale; sieje się w słabości, bywa wzbudzone w mocy;
- sieje się ciało cielesne, bywa wzbudzone ciało duchowe. Jeżeli jest ciało cielesne, to jest także ciało duchowe.
- Tak też napisano: Pierwszy człowiek Adam stał się istotą żywą, ostatni Adam stał się duchem ożywiającym.
- Wszakże nie to, co duchowe, jest pierwsze, lecz to, co cielesne, potem dopiero duchowe.
- Pierwszy człowiek jest z prochu ziemi, ziemski; drugi człowiek jest z nieba.
- Jaki ten ziemski, tacy i ziemscy (ludzie), a jaki Ten niebiański, tacy i niebiańscy.
- Przeto jak nosiliśmy obraz ziemskiego człowieka, tak będziemy też nosili obraz niebiańskiego człowieka.
- A powiadam, bracia, że ciało i krew nie mogą odziedziczyć Królestwa Bożego ani to, co skażone, nie odziedziczy tego, co nieskażone.
- Oto tajemnicę wam objawiam: Nie wszyscy zaśniemy, ale wszyscy będziemy przemienieni;
- w jednej chwili, w oka mgnieniu, na odgłos trąby ostatecznej; bo trąba zabrzmi i umarli wzbudzeni zostaną jako nie skażeni, a my zostaniemy przemienieni.
- Albowiem to, co skażone, musi przyoblec się w to, co nieskażone, a to, co śmiertelne, musi przyoblec się w nieśmiertelność.
- A gdy to, co skażone, przyoblecze się w to, co nieskażone, i to, co śmiertelne, przyoblecze się w nieśmiertelność, wtedy wypełni się słowo napisane: Pochłonięta jest śmierć w zwycięstwie!
- Gdzie jest, o śmierci, twoje żądło? Gdzie jest, kraino umarłych[hadesie], twoje zwycięstwo?
- A żądłem śmierci jest grzech, a mocą grzechu jest prawo;
- ale Bogu niech będą dzięki, który nam daje zwycięstwo przez Pana naszego, Jeszu Chrystusa.
- A tak, bracia moi mili, bądźcie stali, niewzruszeni, zawsze pełni zapału do pracy dla Pana, wiedząc, że trud wasz nie jest daremny(próżny) w Panu.
Brak komentarzy